MyGov*Net merupakan Rangkaian Telekomunikasi Bersepadu Kerajaan (Government Integrated Telecommunications Network) yang diuruskan secara terpusat oleh Jabatan Digital Negara (JDN). Infrastruktur rangkaian yang selamat ini disediakan bagi menyokong sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan Digital, sama ada aplikasi dalaman Kerajaan atau capaian ke Internet. Perkhidmatan MyGov*Net adalah khusus untuk pengguna Kerajaan di Kementerian, Jabatan, Agensi Kerajaan Persekutuan dan Badan Berkanun Persekutuan di bawah saraan Kementerian.
Rangkaian telekomunikasi bersepadu Kerajaan yang dikenali sebagai EG*Net telah diperkenalkan pada tahun 1995. Menerusi keputusan Jemaah Menteri pada 11 Oktober 1995, pelaksanaannya dilakukan secara penswastaan.
Pada tahun 1999 semasa peringkat awal pelaksanaanya, EG*Net hanya menyediakan perkhidmatan rangkaian bagi menyokong Aplikasi Perdana Kerajaan Elektronik. Aplikasi tersebut adalah seperti berikut:
Dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10), Kerajaan meneruskan inisiatif memperkukuh infrastruktur ICT dengan mewujudkan perkhidmatan guna sama untuk sektor awam; iaitu menyediakan perkhidmatan ICT secara bersepadu dan guna sama (shared and consolidated services) dan ditadbir urus secara berpusat (centralized). Langkah ini adalah bertujuan untuk mengoptimumkan sumber kewangan dan juga manusia.
Pendekatan ini juga telah terbukti dapat meningkatkan kecekapan pengurusan perkhidmatan, keselamatan siber dan penyeragaman tahap perkhidmatan. Berdasarkan faktor-faktor ini, Kerajaan telah bersetuju memperluaskan perkhidmatan rangkaian ICT bersepadu sektor awam secara lebih menyeluruh meliputi perkhidmatan Internet, intranet dan EG*Net, yang dikenali sebagai 1Gov*Net.
Pada 29 Februari 2012, Jemaah Menteri telah bersetuju cadangan penswastaan 1Gov*Net melalui kaedah Build-Operate-Own (BOO) secara rundingan terus dengan syarikat GITN Sdn. Berhad (GSB). 1Gov*Net dijenamakan semula pada Mei 2018 dan dikenali sebagai MyGov*Net.
Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 22 Julai 2022 dan 21 Disember 2022 telah meluluskan pelaksanaan perkhidmatan MyGov*Net 2.0 untuk tempoh sepuluh tahun bermula 1 Januari 2023 hingga 31 Disember 2032 secara rundingan terus dengan penambahbaikan ke atas skop perkhidmatan sedia ada. Perkhidmatan ini menyediakan platform rangkaian yang selamat dan khusus untuk menyokong sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan.
Kerajaan Digital Mampan Pemangkin Masyarakat Digital merupakan visi pendigitalan sektor awam untuk menyokong Rancangan Malaysia ke-12 (RMKe-12), aspirasi Wawasan Kemakmuran Bersama 2030,Rangka Tindakan (Blueprint) Ekonomi Digital Malaysia (MYDIGITAL) dan Sustainable Development Goals 2030. PSPSA 2021-2025 ini memberi fokus kepada kelangsungan Kerajaan Digital mampan melalui sistem penyampaian perkhidmatan yang inklusif dan bersepadu kepada semua golongan masyarakat daripada pelbagai kumpulan sasar di pelbagai geolokasi berasaskan konsep tiada yang terpinggir (leaving no one behind) meliputi golongan rentan.
Tujuh teras strategik adalah tonggak kepada kelangsungan pelaksanaan Kerajaan Digital. Teras Kelima iaitu Pengoptimuman Nilai Perkhidmatan Guna Sama Yang Selamat adalah bertujuan seperti berikut:
Pendekatan tersebut dilaksanakan dengan strategi Pemantapan Keupayaan Rangkaian dan Komunikasi Digital yang merangkumi perkara berikut:
Rangkaian telekomunikasi yang bersepadu dan selamat khusus untuk sektor awam.
Untuk menerajui transformasi infrastruktur rangkaian sektor awam.
Menyediakan perkhidmatan MyGov*Net yang bersepadu, selamat dan khusus serta diuruskan secara berpusat bagi Kementerian, Jabatan atau Agensi Kerajaan Persekutuan, Badan Berkanun Persekutuan di bawah saraan Kementerian dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bagi menyokong pelaksanaan One Stop Centre (OSC) 3.0 Plus Online.
Menyediakan perkhidmatan MyGov*Net yang selamat dan berdedikasi untuk menyokong sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan.
Menyediakan satu infrastruktur rangkaian bersepadu ke Internet, Intranet, PDSA dan aplikasi gunasama Kerajaan.
Perkhidmatan MyGov*Net dibekalkan kepada agensi Kerajaan berikut:
Agensi Kerajaan Persekutuan dan Badan Berkanun Persekutuan di bawah saraan Kementerian.
Agensi Kerajaan Persekutuan yang beroperasi di premis swasta.
Agensi Kerajaan di bawah Kerajaan Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan yang menggunakan aplikasi Kerajaan Persekutuan yang tidak boleh dicapai menerusi Internet.